3 daagse trip door Lesotho en Drakensbergen - Reisverslag uit Durban, Zuid-Afrika van Vic Poel - WaarBenJij.nu 3 daagse trip door Lesotho en Drakensbergen - Reisverslag uit Durban, Zuid-Afrika van Vic Poel - WaarBenJij.nu

3 daagse trip door Lesotho en Drakensbergen

Door: Vic

Blijf op de hoogte en volg Vic

06 Augustus 2014 | Zuid-Afrika, Durban

Hoi allemaal,
Vandaag zijn we weer terug gekomen in ons oude vertrouwde hostel Blue Sky Mining. We hebben namelijk een 3 daagse trip door Lesotho en de drakensbergen gemaakt. Zondag was het tijd om onze backpack in te pakken en na het middag eten vertrokken we in de busjes naar het Sani Lodge hostel. Een backpackers hostel net voor de Drakensbergen. De rit ernaar toe duurde zo'n drie uur. Onderweg reed opeens het karretje met de bagage die aan het busje vast zat naast ons. Hij was losgeraakt en gelukkig in de berm beland. Het had namelijk ook iets anders kunnen aflopen als we op een hoog stuk hadden gereden...
Maar gelukkig zijn wij en de bagage heel aangekomen en konden we in het hostel lekker aanschuiven voor het avondeten. De maaltijd beviel goed, net zoals het ontbijt de volgende ochtend. Na het ontbijt stonden er 3 jeeps voor ons klaar. Hiermee gingen we een 6 uur durende rit maken door de Drakensbergen, 8 kilometer niemands land, en Lesotho. Het 8 kilometer niemands land bestaat eigenlijk uit hele hoge bergen en enge wegen, waarbij onze jeep ook nog is autopech kreeg. Maar ook toen zijn we, na een stuk zelf gelopen te hebben, goed aangekomen. Nadat iedereen weer nieuwe stempels in hun paspoort had gekregen waren we dan eindelijk in Lesotho. Lesotho is namelijk een klein landje middenin Zuid-Afrika. Voor wat wij hebben gezien bestaat het uit bergen, bergen, bergen en nog eens bergen. En hele hoge ook nog eens. In het dal ligt dan 1 lange weg, verdwalen kan je er dus eigenlijk niet. Na een lunch, met het mooiste uitzicht ooit, kwamen we de eerste bewoners tegen. Ze waren gewikkeld in dekens en lappen stof en speelde op een zelf gemaakt instrument dat een redelijk eng geluid maakt. We zijn er later achter gekomen dat het herders waren. Want na nog een uurtje rijden kwamen we dan bij het boerderijtje aan waar we zouden overnachten. Opeens waren er heel veel van dat soort "mannetjes" die hun vee in de gaten houden. Je ziet op elke berg wel een kudde koeien, schapen, geiten of paarden staan. Ook staan er op sommige plekken in de bergen kleine huisjes. Echte ronde huisjes, klein, met rieten daken. Het leek echt of we even in een heel andere tijd waren. Het plekje waar we verbleven had geen elektriciteit, en het was dus echt back to basic. Ik vind het heel lastig te omschrijven wat ik zag, want het was echt gewoon een totaal andere wereld. Echt gewoon "Groeten uit de Rimboe", maar dan niet in de rimboe. Samen met Britt, Irene en Phelelani sliep ik in een huisje bij een gezin boven op de berg. Het was echt heel donker toen we naar boven die berg op moesten en ook in het huisje was zelf geen elektriciteit. We hadden ook gegeten in het donker, alleen met een paar olielampen. We sliepen met thermokleding aan op matjes op de grond. Britt had zelfs haar winterjas aan en had het nog steeds koud. Ik was een van de weinige die goed geslapen heeft die nacht, ik had alleen een beetje rug pijn toen ik de volgende ochtend opstond. Maar er stond ons toen wel iets leuks te wachten. We gingen te paard de berg op, echt een mega hoge. Je kan het niet echt paden noemen waar we overheen moesten en zelfs ik vond het soms een beetje eng. Het was uiteindelijk wel heel leuk, en met zo'n mooi uitzicht heb ik nog nooit een tocht gemaakt. De rit duurde zo'n 2 uur. Toen we terug kwamen hebben we nog een toekomst voorspeller bezocht die zei dat ik gezond was, net zoals mijn vader en moeder, ik alles ga bereiken wat ik wil, 3 kinderen krijg en ga trouwen. Ze zei dit alleen wel tegen iedereen in dezelfde richting, dus of ik het moet geloven betwijfel ik. Laten we het in ieder geval hopen.
De terug rit naar het Sani Lodge in de Drakensbergen ging gelukkig een stuk sneller door minder stops, maar minder hobbelig en eng was het zeker niet. We hebben bij de Sani pass nog wel met z'n allen lekker warme chocolade melk gedronken in de hoogste pub van Afrika (2874m.) Daarna hebben we nog 1 nachtje in het Sani lodge hostel geslapen en vanmiddag waren we weer terug gekomen in Blue sky mining. Het hostel met toch wel het mooiste uitzicht op de zee. We gaan zo lekker pannenkoeken eten en morgen vertrekken we naar The Farm. Een project waar we 2 dagen en 1 nacht gaan verblijven om daar te helpen. De laatste dag (zaterdag) gaan we een safari maken. Dus waarschijnlijk komt de laatste post zaterdag of zondag online en dan is het jammer genoeg alweer tijd om terug te gaan naar Nederland.. Maar daar wil ik nog even niet aan denken.
xxx


  • 06 Augustus 2014 - 18:22

    Joyce:

    Oh lieverd, wat een avontuurlijk verslag. Dit maken maar weinig mensen mee, zo in de wildernis met primitieve beschaving.Je zult wel duizelen van de vele mooie indrukken die je hebt opgedaan! Veel foto's??? Om straks als je weer in de bewoonde wereld terug bent, alles nog een keer te beleven!!

    Je zult de eerste dagen in Nederland wel even moeten acclimatiseren en met weemoed aan deze indrukwekkende periode terug denken? Nieuwe vrienden. Voor het leven, waarmee je al je herinneringen kunt delen.

    Geniet nog maar van de dagen die er nog gaan komen en van de safari die je gaat ondernemen.

    Liefje, denk aan je, dikke knuffel van granny Joyce

  • 06 Augustus 2014 - 18:22

    Frederique:

    Hi schat, fijn om weer iets van je te horen....en wat een avontuur! Kan me voorstellen dat je er nog niet aan moet denken om weer naar huis te gaan. Hoe lief je me ook vindt ;-) Geniet nog maar goed van alles!!
    dikke kus, mama ♡

  • 06 Augustus 2014 - 20:41

    Minou:

    Hey lieve Vic,

    Wat super om je avonturen zo een beetje mee te kunnen beleven!
    Vooral omdat ik weet hoe mooi de natuur is zuid Afrika is kan ik je verhalen over mooie uitzichten heel goed begrijpen!! Wat ga je van dat land houden he?
    Als ik die super snoeten zie op je foto's wordt ik ook verliefd!!
    Geniet en wie weet is het straks geen afscheid maar een tot later!!!

    Dikke kus
    Minou

  • 07 Augustus 2014 - 10:39

    Eva:

    Ah wauw Vic! Ik geniet echt een beetje mee tijdens het lezen van je verslagen. Het klinkt super! Nog even genieten de laatste daagjes! xxx Eva

  • 08 Augustus 2014 - 10:55

    Wim Swart:

    Weer genoten van je uitgebreide reisverslag naar Lesotho en de Drakensbergen.
    Dit had ik in mijn jeugd ook heel graag willen meemaken.Zelfs nu nog zou ik het nog wel willen.
    Wat een heerlijk avontuur,en wat afzien bij zo een trip hoort er natuurlijk bij.

    liefs en een knuffel,

    Opa

  • 11 Augustus 2014 - 20:03

    Wim Van Der Poel:

    wat een geweldige trip door de drakensbergen. toen wij er waren waren er echte sneeuwstormen in de hoge bergen en konden wij er niet in. in lesotho vonden wij de inwoners met de prachtige gekleurde kleren het meest opvallend, kleuren die je ook in hun vlag mooi kan zien. het moet
    geweldig zijn om in zo,n leuk gezelschap een dergelijke trip te maken en dan komt er nog zo,n mooie safari, ook iets om nooit te vergeten.
    je schrijft het mooi , maar we zijn ook benieuwd om het uit jouw mond zelf te horen.
    kusje van opa en oma en nog veel fijne dagen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Vic

Actief sinds 16 Juli 2014
Verslag gelezen: 1312
Totaal aantal bezoekers 3590

Voorgaande reizen:

26 Juli 2014 - 12 Juli 2014

Zuid-Afrika 2014

Landen bezocht: